Foto: F64
Individuālajam modes māksliniekam strādāt Latvijā ir diezgan grūti, bet pēdējo gadu laikā parādījusies jauna dizaineru paaudze, kas domā ne tikai par mākslu, bet arī komerciālo pusi. Tā secina Baltijas modes federācijas prezidente Jeļena Strahova.

Pēc Baltijas modes federācijas prezidentes domām, vecākajai dizaineru paaudzei bija cita skola, cita domāšana un ražošana tiem nebija prātā. Tieši jaunā paaudze attīstīs Latvijas modes industriju, jo viņi ļoti labi saprot, cik ieguldīs, cik dabūs atpakaļ, cik tas maksās un vai kāds to arī pirks.

Tāpat viņa atzina, ka dizaineru tērpu radīšana ir garš process, kas var ilgt pat vairākus gadus. "Jāpaiet no pieciem līdz desmit gadiem, lai patiešām varētu runāt par modes industriju Latvijā un varētu nosaukt konkrētus modes māksliniekus, kuru darbi ir pieejami tirdzniecībā kā Latvijā, tā ārzemēs. Patlaban tiek sperti pirmie soļi, kas liecina, ka Latvijas modes māksliniekiem ir pieprasījums ne tikai Latvijas, bet arī ārvalstu tirgos," norādīja Baltijas modes federācijas prezidente.

Tieši krīzes laikā tika atklāti daudzi modes mākslinieku veikali, jo tirdzniecības platību nomas maksas samazinājās, tādējādi modes mākslinieki varēja pretendēt uz komercplatībām par kaut cik pieņemamām cenām, norādīja Strahova.

Kā piemērus no Latvijas modes māksliniekiem, kas sāk ražot un savus produktus piedāvāt vairumā, Baltijas modes federācijas prezidente nosauca Annu Liedskalniņu, kam Latvijā ir divas tirdzniecības vietas - Rīgā un Liepājā, kā arī piedāvājums citu apģērbu zīmolu veikalos, kā arī Natāliju Jansoni, kas darbojas kā Latvijā, tā ārvalstīs.

Pēc Strahovas domām, laba iespēja, kā pārbaudīt sava produkta komerciālo potenciālu un pircēju interesi, ir Latvijas dizaineru dienas sadarbībā ar universālveikalu "Stokmann". "Tādā veidā iespējams iegūt atgriezenisko saiti no pircējiem par produktu konkurētspēju ar citiem zīmoliem, jo, kamēr dizaineriem nebija iespējas tikt pie gala patērētājiem, bija grūti saprast, ko patērētājs grib."

"Dizaineru drēbes nekad nemaksās tik lēti kā "Zara", "Mango" vai "H&M". Tas nav iespējams, jo masu produkcijai ir pavisam citi apjomi, kas ražoti Ķīnā vairākos tūkstošos eksemplāru. Dizaineru apģērbi vienmēr maksās dārgāk, toties būs ar lielāku individualitāti," norādīja Strahova.

Tāpat viņa atzīst, ka aptuveno naudas apgrozījumu šajā nozarē nav iespējams noteikt. "Diemžēl cipari nav zināmi, jo tam ir vajadzīgs nopietns pētījums - vērsāmies Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā un citās iestādēs, taču atbalstu neguvām," skaidro Strahova.

Jau ziņots, ka Latvijas modes dizaineri iesaistījušies akcijā "Ieraugi sevi jaunā gaismā", aicinot interesentus modes un izklaides centrā "Rīga Plaza" piemērīt dažādu dizaineru tērpus, vēstī Rīgas modes nedēļas "Riga Fashion Week" komunikāciju speciāliste Tatjana Baļvas.

Līdz pat 6.novembrim tirdzniecības centra telpās atradīsies īpaši lielformāta spoguļi, kuros raugoties ikviens interesents varēs iejusties modeļa lomā, pielaikojot jauno Latvijas modes dizaineru 2011.gada pavasara un vasaras kolekcijas tērpu.

Jau ziņots - no 3.novembra līdz 6.novembrim Rīgā notiks Rīgas modes nedēļas pasākumi. Šoruden "Riga Fashion Week" ar lielām skatēm piedalīsies nebijis Latvijas dizaineru skaits - Natālija Jansone, Marija Vlasova, Žanete Auziņa, Tanja Pavlova, Sarmīte Ostaņeviča, Iļja Biličevs, Katja Šehurina un Atis Artemjevs, kā arī modes apģērbu zīmoli "QooQoo", "Pavljons", "Narciss" un "SALT".

Seko "Delfi" arī Instagram vai YouTube profilā – pievienojies, lai uzzinātu svarīgāko un interesantāko pirmais!